Potrivit Elenei Axente, consilier juridic în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie Braşov, doar 676 de cereri au fost depuse la Oficiul de Armonizare a Pieţei Interne, acestea vizând protejarea unor mărci pe teritoriul Uniunii Europene. Din acestea, doar 237 au fost aprobate.
„Marca este acel semn susceptibil de reprezentare grafică, servind la deosebirea produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele aparţinând altei persoane. Marca este, aşadar, acel semn asociat unui produs sau unui serviciu, având rolul de a ajuta consumatorul atât în procesul de diferenţiere a produselor şi serviciilor de pe piaţă, cât şi în identificarea sursei produselor sau serviciilor vizate”, a arătat sursa citată.
Drepturile asupra unei mărci se obţin prin înregistrare, indiferent dacă se optează pentru înregistrarea pe cale naţională sau internaţională. Înregistrarea mărcii conferă titularului său un drept exclusiv asupra acesteia, pentru toate produsele şi serviciile pentru care marca a fost înregistrată şi pentru acel teritoriu unde este aplicabilă reglementarea în temeiul căreia s-a obţinut înregistrarea mărcii.
Oficiul de Armonizare a Pieţei Interne şi are sediul la Alicante – Spania. Sistemul mărcii comunitare este un sistem unitar şi independent de protecţie, operaţional din 1996, care acoperă întreg spaţiul Uniunii Europene şi care nu substituie mărcile comunitare mărcilor naţionale.
Orice persoană fizică sau juridică cu un interes imediat sau de viitor de promovare a produselor sau serviciilor proprii în afara graniţelor ţării, trebuie să aibă în vedere oportunităţile pe care i le conferă protecţia semnelor distinctive asociate produselor/serviciilor sale prin sistemul mărcii comunitare sau prin celelalte modalităţi de înregistrare internaţională, care, deşi sunt prevăzute în cadrul unor sisteme diferite, trebuie privite ca proced