Marino Formenti concertează în această seară, de la ora 17.00, la Ateneul Român, alături de Filarmonica de Stat „Moldova“ din Iaşi, dirijată de Leo Hussain
Pianist şi dirijor de origine italiană, Marino Formenti este considerat unul dintre cei mai captivanţi şi mai originali interpreţi ai generaţiei sale, în special datorită concertelor neobişnuite şi experimentale pe care le susţine. În cariera sa, a lucrat cu unii dintre cei mai renumiţi compozitori, printre care Helmut Lachenmann, György Kurtag şi Salvatore Sciarrino.
Interviu realizat de Irina Hasnas şi Ruxandra Arzoiu
Sunteţi foarte implicat în interpretarea muzicii contemporane. Putem spune că aveţi de pildă afinităţi speciale pentru concertul lui Peter Maxwell Davies pe care îl veţi cânta?
Eu consider că trebuie să facem totul pentru muzica prezentului pentru că trăim în prezent. Pentru mine, şi lucrările lui Mozart fac parte din muzica actuală (ceea ce poate suna paradoxal) pentru că le cântăm astăzi altfel de cum erau cântate pe vremea lui, sau de cum probabil le cânta el însuşi. Deşi sunt implicat mult în proiecte contemporane, cânt şi muzică clasică (Beethoven, Mozart, Schubert), dar caut să o privesc ca şi cum ar fi scrisă de curând. Când mi s-a cerut să interpretez concertul lui Davies, nu-l cunoşteam; l-am studiat şi l-am găsit foarte dificil, în egală măsură pentru solist, ca şi pentru orchestră. I-am apreciat combinaţia stilistică între caracterul romantic, cu gesturi foarte pasionale, şi complexitatea modernităţii. Această muzică va fi o adevărată provocare, deopotrivă pentru mine şi pentru auditor.
Doresc să atrag tinerii către muzică. Ceea ce urmăresc cu proiectele este ca muzica să se întoarcă spre oameni, să fie un mijloc de comunicare.
Aţi interpretat lucrări de Kurtag sau Ligeti. Este Peter Maxwell Davies legat de această perioadă