Igor Hulak (foto), preşedintele Aero Vodochody, a declarat, ieri, la Braşov, că intenţionează să includă IAR Ghimbav în cel mai mare holding aeronautic din Europa Centrală şi de Est. „Sperăm să ajungem rapid la o înţelegere cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni al companiei IAR Ghimbav”, a declarat Hulak, ieri, după ce a luat contact cu societatea braşoveană. Acesta a mai precizat că IAR are nevoie de investiţii de ordinul milioanelor de euro, dar momentan nu se pune problema unor restructurări de personal.
Preşedintele Aero Vodochody a arătat că cehii sunt interesaţi în continuare de preluarea Avioane Craiova, deşi oferta le-a fost respinsă de către reprezentanţii Autorităţii în urmă cu o lună. „Vom vedea când va fi scoasă din nou societatea la privatizare şi ne gândim să participăm din nou”, a mai declarat Hulak.
Aero Vodochoy este cel mai mare dezvoltator de proiecte în domeniul construcţiilor de aparate de zbor din Cehia şi cel mai vechi producător de aparate de zbor din această ţară, primul avion fiind produs în anul 1919. Cehii au produs în mod special avioane militare de antrenament. La început a fabricat modele ruseşti (din familia MIG-urilor), iar apoi a dezvoltat proiecte naţionale, adică avioane care acum sunt folosite de armatele mai multor state. Două treimi din avioanele de antrenament în funcţiune la ora actuală în întreaga lume sunt fabricate în Cehia.
După căderea Cortinei de Fier şi pierderea pieţei tradiţionale estice, Guvernul ceh a privatizat compania prin vânzarea pachetului majoritar de acţiuni către gigantul Boeing. Americanii s-au retras însă din afacere şi, în 2006, Guvernul ceh a decis să vândă toate acţiunile fondului de investiţii Penta.
Grupul Penta nu a afişat rezultatele financiare pentru 2007, iar în 2006 a obţinut un profit înainte de impozit