Decizia premierului Boc de a remania guvernul in urma unui termen limita stabilit de presedintele tarii a oferit opozitiei si comentatorilor politici ocazia de a critica intens procesul decizional care a dus la schimbarile din executiv. Principala linie de atac viza implicarea presedintelui in hotarari care ar trebui, in teorie, sa apartina exclusiv premierului. Un documentar HotNews.ro asupra unor situatii asemanantoare din alte cateva state europene stabileste prioritatea opiniilor premierului in fata altor structuri de putere. Exceptie face Franta, unde in mod traditional presedintele are un cuvant greu ori de cate ori se pune problema schimbarii guvernului.
In Romania, remanierea a avut, pana la urma, caracterul unui compromis in care, depinzand de perspectiva, cele doua parti au pierdut sau au castigat in mod egal. Astfel din noul guvern au disparut figuri importante cu influenta asupra premierului (Adriean Videanu, Radu Berceanu) dar si apropiati ai presedintelui (Sebastian Vladescu).
Cum poti sa "concediezi" un ministru in Germania?
Mare tam-tam a fost in Germania, cand premierul landului Schleswig-Holstein l-a indepartat din cabinetul sau pe ministrul responsabil de probleme sociale. Ministrul Asbach s-a facut vinovat de exprimarea publica a unor opinii neconstitutionale. Mai pe sleau, acesta s-a dovedit un agitator politic, cu pozitii radicale ce ar fi pus in pericol autoritatea guvernului.
Astfel, un ministru din guvernul regional (Landtag) ar fi pus la indoiala prevederile unei legi care nu numai ca fusese votata in ambele camere ale Parlamentului, ci trecuse si de Curtea Constitutionala. Prin declaratiile sale, ministrul Ansbach si-ar fi incalcat juramantul depus la numirea pe post. Premierul de land s-a folosit de oportunitatea ivita, scapand de un ministru care se pare ca nu excela deloc la capitolul compete