Pe cuprinsul Europei, consumatorii ferventi de alta data mai mult se uita decat cumpara, insa comerciantii se agata de speranta unui "boom" de ultim moment al consumismului de Craciun, consumism incurajat prin orice metoda, fie doar si prin deschiderea magazinelor in zilele de duminica, conform unui material care analizeaza situatia economica europeana din preajma Craciunului, publicat de Associated Press. Economiile din zona europeana functioneaza insa din ce in ce mai lent, somajul este in crestere, iar conform analistilor, consumismul de Craciun in Europa va dezamagi pentru al patrulea an consecutiv.
La Roma, conform unor comercianti, vanzarile de Craciun sunt cu 20% mai scazute fata de anul trecut. La Paris, jucariile la mana a doua atrag din ce in ce mai multi cumparatori, iar in Spania, tara cu cea mai ridicata rata a somajului din Europa, multe dintre familii au sters cadourile de pe lista de cumparaturi.
La fel ca si in SUA, si in Europa cumparaturile de Craciun sunt de o importanta vitala pentru multi comercianti . Firmele britanice ne-alimentare puteau sa ajunga pana la profituri de 50% in aceasta ultima parte a anului, iar in Germania, de sarbatorile de iarna, volumul tranzactiilor comerciale cu jucarii ajungea la 30% din volumul anual al vanzarilor din aceasta categorie.
Sezonul sarbatorilor de iarna si al cadourilor care le insotesc difera insa pe teritoriul european. Olandezii isi deschid primele cadouri inca de la 5 decembrie, in Ajunul Sfantului Nicolae, zi ce coincide cu ultima a sarbatorii olandeze Sinterklaas. In Spania, majoritatea copiilor isi primesc cadourile pe 6 ianuarie, cand, conform traditiei iberice, cei trei magi i-au adus daruri pruncului Iisus. In restul tarilor europene, cu mici variatii, cadourile se primesc pe 25 decembrie, in ziua Craciunului sau in ajunul acestei zile.
Dar, pe masur