Pe o piaţă în care maşinile electrice sunt încă un vis, românii îşi cumpără autoturisme doar în funcţie de preţ şi de performanţe. Puţini se interesează de nivelul de poluare. Condusul economic nu este practicat din principii ecologice, ci datorită efectului pe care îl are în portofel.
Puţini români întreabă în showroom despre modelele de autoturisme eco, chiar dacă oferta pe piaţă este destul de mare - de la maşini cu emisii reduse până la modelele hibrid. Ceva mai scumpe din cauza sistemelor alternative pe care le folosesc, maşinile eco nu au priză la clientul român, care se orientează mai ales după preţ şi performanţe. Şoferii de maşini-hibrid din România sunt câteva zeci, în general cu vârsta peste 30 de ani şi cu venituri peste medie.
Citiţi şi:
Maşina supersonică mai rapidă decât viteza glonţului se pregăteşte de 1.600 km/h
Pe Andrei F., 35 de ani, l-am întâlnit la ieşirea dintr-un showroom Toyota, din Capitală. A stat acolo mai bine de 30 de minute, povesteşte bărbatul. S-a interesat de câteva modele ale producătorului, dar le-a ocolit pe cele Prius sau Auris Hybrid. „Ştiu din reviste că maşinile ecologice sunt ceva mai scumpe. Prefer un model mai ieftin, bun la consum şi uşor de întreţinut, chiar dacă ştiu că poluează mai mult decât cele hibride. În vremuri ca acestea este mai important bugetul propriu, decât spiritul ecologic", spune bărbatul.
Cel mai popular model hibrid de la noi, Prius, se vinde anual, de la lansarea pe piaţa românească, în 2006, în câteva zeci de exemplare. Iar pe timp de criză, vânzările au scăzut cu 15%, potrivit Anei-Maria Toma, PR Toyota. Avantajele şi dezavantajele unei maşini eco sunt uşor de creionat.
„Aceste maşini îţi oferă acelaşi confort, aceeaşi plăcere de a conduce ca oricare alt model cu motorizare standard. Prius este foarte apreciată pentru forma foarte futuristă. Cea ma