Bancile, firmele de lobby sau casele de avocati sunt principalii donatorii in campania electorala din acest an din Statele Unite. Cu cele 1.6 miliarde de dolari stranse de taberele candidatilor pentru Casa Alba, alegerile din 2008 sunt cele mai costisitoare din istorie. University of California, Goldman Sachs si Harvard Univerity sunt principalii donatori ai democratului Barack Obama, in timp ce republicanul John McCain a primit cele mai mari donatii de la Merrill Lynch, Citigroup si Morgan Stanley.
Cei mai multi bani adunati de McCain si Obama provin din donatii facute on-line, de pana la 200 de dolari. Aproape jumatate din cele 639 milioane de dolari pentru campania democratului provin din donatiile facute pe Internet, in timp ce o treime din cele 360 de milioane de dolari stranse de McCain sunt contributii on-line.
Pe locul trei in topul donatiilor se afla independentul Ralph Nader, care a strans 4 milioane de dolari, urmat de Bob Barr, de la Libertarian Party, care a adunat donatii in valoare de un milion de dolari.
Prin comparatie, la alegerile din 2004, republicanul George W. Bush a strans 367.228.801 de dolari, iar democratul John Kerry a primit donatii de 328.479.245 de dolari. Donatiile din campania din urma cu patru ani au totalizat 880.5 milioane de dolari.
Cateva date statistice adunate de The Center for Responsive Politics (CRP), un grup din Washington DC care monitorizeaza banii vehiculati in politica americana si efectele pe care finantele le au asupra campaniei electorale:
1, 6 miliarde de dolari stranse de candidati in campania electorala din 2008democratul Barack Obama a strans 639 de milioane de dolari pana in octombrie (din care a cheltuit 573 de milioane de dolari)donatiile pentru republicanul John McCain au totalizat 360 de milioane de dolari (293 de milioane de dolari au fost deja cheltuit