Mani Gyenes a doborât toate recordurile participărilor româneşti în rally-raidul Dakar şi a încheiat pe locul 17 în clasamentul general şi pe primul loc la clasa Maraton. Peste 9.500 de kilometri, dintre care 5.000 parcurşi contracronometru. 100 de ore petrecute în şaua motocicletei, mai mult de jumătate sub presiunea timpului, în probele speciale.
O aventură extremă care i-a purtat prin deşert, pampas, canioane, malul oceanului sau vârfurile munţilor. O luptă continuă cu praful, nisipul, pietrele sau propria motocicletă, dar mai ales cu rezistenţa organismului supus unor bombardamente zilnice cu adrenalină şi împins către limitele oboselii fizice dar şi psihice.
E doar o privire de ansamblu asupra unei provocări pe care Emanuel „Mani" Gyenes şi Marcel Butuza, împreună cu membrii echipei tehnice au dus-o la bun sfârşit, după două săptămâni de foc. Gyenes şi-a confirmat statutul de star al motorsportului românesc, reuşind cel mai bun rezultat din istoria participărilor româneşti la Dakar, şi poate cea mai bună performanţă cu care această disciplină se poate lăuda în România.
După un debut promiţător, în 2007, locul 47 la general şi locul 9 la debutanţi, sătmăreanul a avut numai ghinioane. A ratat ediţia din 2008, care nu a mai avut loc din cauza ameninţărilor teroriste din Africa, s-a accidentat la cea din 2009, prima din Argentina, şi nu a putut participa din lipsă de fonduri la cea din 2010.
Acum însă totul a mers de minune. Cu excepţia unei probleme în etapa a treia, când a pierdut timp preţios pentru a-şi repoziţiona road-bookul, Gyenes a fost mai mereu printre primii 25 pentru ca la final să ocupe acest impresionant loc 17 la general. Mult mai preţioasă este însă victoria la clasa Maraton, cea a piloţilor care nu au voie să schimbe motoarele de-a lungul competiţiei, în timp ce restul participanţilor au permise trei schimbări de