Criticul de arta Oana Tanase este deja un nume si un condei din ce in ce mai des intalnit in spatiul artelor plastice din tara noastra. Ca orice reprezentant al generatiei tinere, ea nu doar observa fenomenul, ci participa implicit la definirea lui, propunand o perspectiva noua si, de ce nu? , curajoasa din care ar trebui sa privim de acum inainte artistul si actul artistic.
- Din ce in ce mai multi artisti tineri vor sa coboare din turnul de fildes incercand sa abordeze, nu de putine ori intr-un mod vizibil pragmatic, actul artistic. E bine, e rau?
- Imi place sa cred ca paradigma artei contemporane este una care, intr-un fel, anuleaza, exclude imaginea/mitul turnului de fildes. Situatia s-a schimbat nu doar de ieri pana azi: artistul contemporan, vrea sau nu, este unul mult mai angajat; nu cred ca izolarea in atelier mai poate fi privita in cheie romantica, ci mai degraba ca derapaj. E putin riscant a spune ca pragmatismul vietii cotidiene vine sa maculeze actul artistic, desi, cu siguranta, se vor fi gasind si astfel de exemple.
- Din punctul tau de vedere, al criticului tanar, se schimba peisajul plastic actual? Spre ce se indreapta el la noi, dar si in spatiul european?
- Peisajul nostru urmeaza intru catva pasi similari celor din tarile vecine: nu vreau sa imbratisez iar si iar cu entuziasm Estul, dar cred ca, dupa acea prima miscare de spadasin executata in anii '90, acum se creeaza contextul unei reveniri in forta pe scena internationala. Sa fie aici vina pozitiva a unui bagaj acumulat de-a lungul atator ani de iarna si inghet, sa mai functioneze inca un soi de privire a celorlalti amprentata de exotism - nu stiu, la fel cum nu stiu cu precizie nici catre ce ne indreapta. Ezit sa-mi construiesc scenarii ale viitorului apropiat, caci mi-as taia singura surpriza ori poate mi-as crea chiar deziluzii.
- Un tanar artist ca Go