Domnica MACRI
In orice domeniu, campaniile de publicitate sint menite sa vinda mai bine o marfa. Reclamele vind biscuiti, case, sau idei. Primaria Bucurestiului, care tocmai a incheiat o binevenita campanie de curatenie a orasului, s-a gindit sa recurga si ea la publicitate, pentru ca traim in secolul mass-media. Reclamele "curateniei de primavara" au aparut pe autobuzele RATB si afisele au impinzit orasul.
Ce incearca de fapt sa vinda aceasta campanie publicitara? Mai intii, sloganele. "Fiecare separat si cu totii impreuna, sa curatam orasul si sa-l facem LUNA". O idee generoasa, nu-i vorba. Afisele care transporta acest mesaj sint tiparite in trei culori, cu o grafica agreabila, si cu ideea de a inlocui cuvintul "luna" cu un desen care reprezinta o luna noua. Salutam si acest efort de imaginatie si iesire din tipar din partea unei institutii birocratice prin traditie. E drept ca autorii afiselor nu au fost siguri pe ei si, dupa un act de curaj - inlocuirea cuvintului cu un simbol - au dat inapoi, si au scris alaturi si cu litere "sa facem capitala luna". Ca sa inteleaga si prostii.
Care este insa continutul acestor afise? Ce ofera ele? Cine este persoana intii plural, careia i se adreseaza indemnul "sa facem"? Sa fie vorba de acel "toti impreuna" din text? Cam vag. Si ce anume ar trebui sa faca cetateanul binevoitor, care se recunoaste in acest "noi" nedefinit si e tentat de ideea de a face orasul luna?
Nu e nevoie de o analiza prea profunda pentru a vedea ca aceste mesaje nu comunica nimic exact. Continutul lor este nul, un indemn aruncat in neant, fara obiect, fara un public tinta. Daca vrei sa participi (dupa ce ai ghicit singur ca vor avea loc actiuni cu voluntari, pentru ca afisele sint discrete si in aceasta privinta) trebuie sa cauti prin ziare, sau sa urmaresti radioul special pentru a te informa despre campania Pr