De ce nu a continuat cresterea subscrierilor in piata de asigurari? Pentru ca nu a avut sustenabilitate si resurse de crestere. Daca tinem cont numai de asigurarile generale se observa ca piata este in continuare dependenta de segmentul auto si din ce in ce mai mult de asigurari de locuinte, unde trei sau patru companii se concentreaza doar pe volume de subscrieri la cel mai mic pret.
Directorul financiar al Gothaer, Jurgen Meisch, a numit aceasta strategie de afaceri, cu referire la un exemplu din Polonia, drept "greseala clasica in asigurarile de raspundere civila auto: subscrieri, subscrieri, subscrieri... au uitat de rezerve, au uitat de daune. Atunci cand si-au dat seama ca au ramas fara cash si rezerve iar daunele bateau la usa au decis sa subscrie in continuare si mai mult si mai ieftin. Acest lucru se numeste in lumea financiara «efectul bulgarelui de zapada»".
In principiu, in calitate de societate de asigurari, pe termen scurt, trebuie sa ai bani sa platesti despagubirile, iar aceste lichiditati (cash-flow) sunt generate de primele brute incasate, care de cele mai multe ori sunt semnificativ mai reduse decat valoarea primelor brute subscrise - principalul indicator de raportare utilizat. Asa se explica de ce aduc actionarii frecvent bani la capitalul societatilor de asigurari! Aduc pentru lichiditate, deoarece nu au un cash-flow sanatos care sa le ajute sa achite despagubirile. Problema daunelor in asigurari este ca desi reusesti poate sa supravietuiesti astazi, daca pe termen lung nu ai suficient capital si provizioane, esti insolvabil, pentru ca despagubiri de plata pot sa apara si dupa 10 ani de la producerea unui eveniment.
Ca model economic economic, o companie la inceput de drum creste foarte rapid cu un volum de prima subscrisa mare, pentru care emite multe contracte. Primele brute incasate le castiga insa in timp, iar dupa o vrem