„Aceasta arata fie o lipsa de gandire sau o inconsecventa, ori o lipsa de interes a autoritatii fiscale in asezarea impozitului. Se vede ca nu au tinut seama de efectele crizei economice asupra contribuabilului. De ce? Pentru ca asezam impozitul in functie de cifra de afaceri a lui 2008, an de crestere economica." Practic, impozitul va fi platit intr-un an de criza pe baza unor criterii din perioada de crestere economica de anul trecut.
„Atunci cand nu tinem seama de conditiile economice atat la nivel macro, cat si la nivel de contribuabil, introducerea impozitului minim este de genul masurilor fiscaliste luate in Evul Mediu. Adica nu ne intereseaza decat sa luam bani. Nu ne intereseaza povara fiscala. Nu ne intereseaza efectul pe care il are impozitul asupra mediului de afaceri."
Done, care a lucrat inainte de 2000 in Ministerul Finantelor ca director general, a explicat ca atunci cand stabilesti un impozit este important sa intelegi si sa analizezi care este impactul pe care il creaza asupra mediului de afaceri. „Pentru ca daca il asezi doar in scopul de a incasa bani, intr-adevar doar acest scop se realizeaza, la un moment dat. Insa, cu cat ne indepartam in timp de momentul adoptarii legii prin care se instituie impozitul, cu atat efectul devine negativ."
Si cu criza, si fara relaxare fiscala
In conditii de criza multe state au anuntat masuri de relaxare fiscala. „Noi in loc sa venim sa facem acest lucru, venim si asezam un impozit pe cifra de afaceri de anul trecut, cand am avut crestere economica. In timp ce astazi suntem «pe tobogan»."
Expertul KPMG spune ca prin relaxare fiscala nu trebuie inteleasa numai reducerea cotelor de impozit, ci si o amanare a platii impozitului, pentru ca in final vorbim de operatiuni de trezorerie.
„Se dau deduceri pentru diverse operatiuni care intra in zona exceptionalului. Pierderi,