"Spune-mi ce conduci şi-ţi voi spune cine eşti". De la începutul distribuţiei sale masive, automobilul este nu numai mijlocul de transport cel mai prezent în vieţile noastre, ci şi un simbol social şi un indicator al personalităţilor noastre. Dar, astăzi, în timp ce desfiinţarea a 8 000 de locuri de muncă, anunţată de constructorul francez PSA (Peugeot Societate pe Acţiuni) este doar ultima dintr-o serie de veşti proaste pentru sectorul auto din Europa, întrebarea care se pune continentului nostru este "Spune-mi ce maşini faci şi-ţi voi spune cine eşti".
Grupul PSA, care include mărcile Peugeot şi Citroën, pierde 200 de milioane de euro pe lună şi astfel este obligat să ia măsuri drastice. Acum cîteva luni, în Germania, grupul Volkswagen, primul grup european care deţine Audi, Škoda sau Seat, anunţa plata unei prime de 7 500 de euro salariaţilor săi. Prima constatare a Europei auto: modelul german este cel mai eficace...
A doua constatare, care o explică parţial şi pe prima: odată cu criza, europenii au înlocuit vehiculele de gamă medie cu modele mici sau de lux. Consumul auto reflectă astfel diferenţele sociale din ce în ce mai pronunţate. PSA, a cărui strategie urmărea gama medie, plăteşte un preţ ridicat. Volkswagen, care întruchipează calitate şi gama de vîrf, profită, ca şi BMW sau Mercedes, ceilalţi sănătoşi ai sectorului.
PSA propune totuşi modele mici, care se vînd destul de bine. Dar acestea sînt fabricate în Republica Cehă şi Slovacia, unde costul de fabricaţie este mai scăzut. Volkswagen este de asemenea bine implantat în aceste două ţări. Dacă punem la socoteală imensa uzină Dacia-Renault în România sau noile instalaţii din Kecskemét (Mercedes) în Ungaria şi în Kragujevac (Fiat) din Serbia, ajungem la a treia constatare: centrul de greutate auto al Europei se mută inexorabil spre Est. Relocalizarea Fiatului Panda din Polonia spre Itali