Executivii care au ca unica strategie reducerea costurilor, fara a demara procese profunde de restructurare in companii, risca sa distruga tot ce au construit in ultimii ani, este de parere Michael Weiss, seful operatiunilor locale ale companiei de consultanta A. T. Kearney.
"Mesajul-cheie pentru companiile din Romania este ca petrecerea cresterilor obtinute usor in toate domeniile a luat sfarsit. Viteza, care a fost singura variabila dupa care s-au ghidat managerii in ultima perioada trebuie inlocuita acum de termeni ca profitabilitate si managementul riscului", spune Weiss.
Dupa ani in care businessurile au crescut foarte puternic, managerii companiilor de pe piata locala se confrunta acum cu o noua realitate. Pe de o parte, accesul la bani se face mult mai greu, iar consumul care a impulsionat cresterile din ultimii ani si-a diminuat cresterea.
"Nu toate problemele cu care se confrunta businessurile de pe piata locala sunt efectul unui soc extern. Piata oricum ar fi trebuit sa intre intr-o etapa de maturizare, dupa o perioada in care modelele de afaceri s-au construit pe rate minime de crestere foarte mari in fiecare an."
O perioada de criza reprezinta si o oportunitate de "a face curatenie" in companii, de a te repozitiona pe piata si de a te pregati pentru momentul in care piata isi va reveni, iar Weiss este de parere ca middle managerii sunt prea putin pregatiti sa isi conduca echipele. "Multi dintre executivi abia acum realizeaza cat de putin stiu despre clientii pe care i-au castigat in ultimii ani, in termeni de preferinte, pret sau asteptari".
Companiile ar trebui sa vada cum si unde se pozitioneaza in piata in raport cu competitorii si cum pot creste eventualele diferente de productivitate. De asemenea, focusul in ceea ce priveste trainingurile ar trebui pus pe imbunatatirea abilitatilor de vanzare si negociere.
"In vreme