Oamenii cumpără mai puţine produse şi le aleg pe cele mai ieftine / Foto: Karina Knapek / Jurnalul Naţional Trei sferturi dintre români s-au declarat stresaţi anul trecut de datoriile pe care le au la bănci, iar mai mult de jumătate au recunoscut că sunt nevoiţi să cumpere mai puţine produse şi să le aleagă pe cele mai ieftine. Oamenii nu se mai gândesc să achiziţioneze case sau terenuri, ci sunt mulţumiţi dacă reuşesc să-şi renoveze locuinţa sau să-şi schimbe mobila.
Două sondaje diferite arată cât de mult le-a scăzut românilor nivelul de trai din cauza crizei financiare care i-a lovit în ultimii doi ani. Un studiu efectuat în perioada 2-11 februarie 2011 de compania Mednet Marketing Research Center arată că efectele crizei sunt în continuare mult prea prezente în vieţile românilor. Astfel, 53,2% dintre persoanele cuprinse în eşantion au declarat că sunt afectate de criză, din care în foarte mare măsură 29,8% şi în mare măsură 23,4%. Principalele efecte negative ale crizei se văd în modificarea comportamentului de consum al românilor. Pe de o parte, oamenii au fost nevoiţi să cumpere produse în cantităţi mai mici şi, pe de altă parte, să cumpere produse mai ieftine.
Astfel, 62,3 % dintre respondenţi şi-au redus consumul cantitativ (54% au cumpărat aceleaşi produse, dar în cantitate mai mică, în timp ce 8,3% au cumpărat produse mai ieftine şi în cantitate mai mică) aceasta fiind în prezent principala cale de menţinere sub control a coşului de cheltuieli zilnice. Există şi consumatori care au apelat la cumpărarea produselor mai ieftine, fără a renunţa în schimb la cantitate (7,8%).
O altă mare problemă cu care se confruntă românii este rata pe care o au la bancă. Peste trei sferturi dintre aceştia erau stresaţi anul trecut de datoriile la bănci, pondere în creştere de la 69% în 2009, potrivit unui studiu prezentat de BCR Banca pentru Lo