» Ministerul Transporturilor nu a aprobat fondurile pentru achzitionarea unui elicopter specializat in cautare si salvare pe mare.
»In cazul unor tragedii precum scufundarea navelor Paris, You Xiu
si Sadu, autoritatile, au practic, mainile legate.
Demersurile autoritatii Navale Romane, care a dorit sa achizitioneze un elicopter specializat in exercitii de cautare si salvare pe mare, s-a lovit de refuzul Ministerului Transporturilor. Valentin serbanescu, directorul institutiei, spune ca institutia a primit un raspuns negativ, cu putine sanse de a fi rezolvat pozitiv anul viitor, daca tinem cont de lipsa de resurse. Potrivit conducerii ANR, un astfel de elicopter este vital in cazul unor incidente navale care au loc in apropierea tarmului, acolo unde nu pot interveni nici navele mari, care risca sa se loveasca de stanci, nici navele mici, care nu pot invinge furtuna si valurile. Astfel de evenimente au avut loc in Portul Constanta, unele dintre ele avand urmari tragice. Cel mai celebru este naufragiul vaselor Paris si You Xiu, petrecut pe 4 ianuarie 1995, in care si-au pierdut viata 54 de marinari straini. In 1988, o alta nava, Sadu, se lovea de acelasi dig. Anul trecut, un pescador se scufunda in Marea Neagra, aproape de tarm, una dintre victime nereusind sa scape. Un elicopter specializat ar putea reduce proportiile acestor tragedii.
Valentin serbanescu a precizat ca ANR a incheiat un protocol cu Ministerul Apararii Nationale, care prevede ca, in cazul unor evenimente de tipul celor enuntate mai sus, se poate apela la elicopterul militar apartinand Fortelor Navale Romane, elicopter care doteaza in prezent fregatele militare. Acesta este dotat insa si cu tehnica militara, ceea ce nu il face un candidat optim pentru salvarile pe mare (desi are echipamente adecvate pentru cautarea si savarea pe mare). Acestea sunt insa de mul