Cea mai păguboasă finanţare acordată de Centrul Naţional al Cinematografiei a fost în cazul unui lungmetraj care a stârnit interesul a doar 8 plătitori de bilet.
La concursul din iulie 2010 al Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), filmul „Poziţia copilului“, care a câştigat „Ursul de Aur“ la Berlin, a fost respins de la finanţare cu nota 6,34, în timp ce un film ca „Ultimul corupt al României“ al lui Sergiu Nicolaescu obţinea 1.561.841 RON. Lungmetrajul lui Nicolaescu, apărut pe ecrane în 2012, nu a participat la niciun festival, a fost foarte prost primit de critica de specialitate şi nu s-a bucurat nici de succes de box-office: a avut în total 13.195 de spectatori şi încasări de 225.814,77 RON.
Nu este singura contra-performanţă întâlnită printre filmele care au obţinut finanţări în ultimii ani de la CNC. Cel mai flagrant caz este al filmului „Caii înaripaţi“ (2012, coproducţie România-Ungaria, regia Elek Judit), care a obţinut o finanţare de 1.010.000 RON, dar a avut în total 8 spectatori plătitori de bilete şi încasări de 71,2 RON. Cei 8 spectatori au putut vedea o poveste dezlânată a unei emigrante întoarsă din Canada în Transilvania de dinainte de 1989. E adevărat, filmul a participat la trei festivaluri – Moscova, Palic (Ungaria), RO-IFF (România) –, dar fără vreun rezultat.
Nu numai regizorii mai puţin cunoscuţi au parte de o primire proastă din partea publicului şi de dezinteresul festivalurilor de film. De exemplu, Geo Saizescu a obţinut de la CNC 1.540.000 RON pentru filmul său „Iubire elenă“, dar a avut doar 1.000 de spectatori, încasări de 1.389,4 RON şi nicio participare la festivaluri. Altfel, lungmetrajul a fost făcut pe picior mare, cu filmări la Atena, pe insula grecească Spetses, la Napoli, la Roma şi la Florenţa.
NICHITUŞ. REGIZOAREA DE 800 DE SPECTATORI
O altă finanţare păguboasă a Centrului Naţional al Cinema