Copia primului avion cu reacţie din lume, construit în 1910 de inventatorul român Henri Coandă, a rulat duminică pe pistă.
Copia fidelă a aeronavei „Coandă 1910“ - primul avion cu propulsie prin reacţie din lume, conceput, proiectat, construit, testat şi pilotat de inventatorul român Henri Coandă, a rulat ieri, în premieră, pe pista bazei de reparaţii a Aeroclubului României din Craiova. Aeronava a fost realizată prin grija unui colectiv de oameni pasionaţi, membri ai Asociaţiei Române pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) - filiala Craiova, în perioada 2010 - 2012. Iniţiativa se doreşte parte a unui memorial Henri Coandă. Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, unul dintre cei care au susţinut acest proiect, a propus ca avionul să fie amplasat la Aeroportul Internaţional Craiova, pentru a aminti lumii de marele inventator. „M-am simţit ca la primul zbor, ca în tinereţe“, a mărturisit comandorul în retragere Ilie Dumitrescu, conducătorul proiectului şi cel care a rulat avionul pe pistă. Pentru a realiza replica avionului, specialiştii de la ARPIA au adaptat un motor de elicopter şi diverse materiale.
Iată şi câteva detalii tehnice ale aeronavei: lungime - 12,3 metri; înălţime - 2,5 metri; anvergura aripii superioare - 10,3 metri; anvergura aripii inferioare - 7 metri; motor reactiv; aripă tip biplan, metalică; fuselaj construcţie monococă; ampenaj cruciform; tren de aterizare cu bechie; monoloc; monomotor; două volane de comandă; două rezervoare cu o capacitate de 80 de litri; pedală de frânare cu patină.
Inginerul român Henri Coandă şi-a testat aparatul în decembrie 1910. Cu această ocazie, inventatorul a descoperit ceea ce şi astăzi este cunoscut drept „efectul Coandă“ - devierea jeturilor de fluid în apropierea suprafeţelor curbe. Printre noutăţile aduse la acea vreme de aparatul proiectat şi testat de Coandă se numără: motorul cu