La capitolul imagine, turismul românesc este de la mediocru în jos. Dar la care capitol nu este? Vorba unui prieten de-al meu: "Litoralul bulgar nu este mai frumos decât cel românesc, doar că e mai aproape". Deşi pare o formulare paradoxală, nu este nici la propriu, nici la figurat. "Mai aproape" în acest caz înseamnă mai accesibil din multe puncte de vedere.
Anul trecut am fost pentru prima oară în vacanţă în afara ţării, în Cipru. Mi-am găsit singur pe internet, rapid, uşor şi eficient locaţia de vacanţă. Toate procedurile au mers impecabil, de la cap la coadă. Iar când am ajuns acolo, aşteptările mi-au fost cu mult depăşite!
În cazul imaginii turismului românesc, prima mare eroare este greşita procesare şi structurare a informaţiei relevante. Cea mai importantă categorie de informaţie relevantă este IMAGINEA - adică fotografiile turistice. Pur şi simplu managerii din turism nu înţeleg să investească în design, în vizual, în promovare şi prezentare. Asta, pentru că deşi ne aflăm în 2009, în România noţiunea de design continuă să fie necunoscută în adevăratul sens al cuvântului.
În marea lor majoritate, website-urile româneşti de profil nu sunt optimizate pentru motoarele de căutare, se încarcă greu şi dau erori. Grafica e mizerabilă, îmbâcsită, neatrăgătoare, informaţia este greu lizibilă. Imaginile sunt puţine, prost făcute, mici, greşit alese, editate şi strucrurate. Turistul nu-şi poate face deloc o imagine clară şi relevantă despre unitatea turistică respectivă. Şi asta îi provoacă lipsă de încredere. Turismul este o afacere în care instrumentul principal de vânzare este emoţia umană, elementul aspiraţional şi escapist. Cum să vreau să evadez de acasă în decorul promis de nişte imagini neclare, întunecate, prost încadrate, în culori şterse şi cu detalii irelevante? Imaginile care trebuie să mă ducă în locaţia respectivă