Închisorile secrete ale CIA din România, Polonia şi Lituania sunt legate între ele prin linii invizibile. Zboruri ale avioanelor închiriate de serviciile secrete americane stau mărturie. Curse directe între aceste ţări dovedesc că aceste centre de detenţie au funcţionat ca un întreg, parte a unui sistem global controlat de CIA.
Echipa Observator îţi prezintă, în exclusivitate, Roantanamo - închisorile CIA din România - un serial realizat de George Colgiu şi Dan Gecui, împreună cu Ştefan Cândea de la Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie.
22 septembrie 2003. Un singur avion, Boeing 737, şi un indicativ american sec: N313P. Este însă unul dintre cele mai cunoscute avioane implicate în transferul suspecţilor de terorism.
Poliţia de Frontieră ne-a confirmat că au fost avioane care au aterizat în Polonia, pe Aeroportul Szymany, cinci dintre ele aveau pasageri la bord la sosire şi au plecat goale, doar cu echipajele la bord, iar ultimul, din 22 septembrie 2003, a sosit fără pasageri, dar a plecat cu cinci oameni la bord.
Destinaţia oficială: România, aeroportul Mihail Kogălniceanu. Cea reală? Aeroportul Băneasa. Documentele polonezilor arată că Boeingul închiriat de CIA a plecat mai întâi din Kabul, fără pasageri. La Szymany a îmbarcat cinci persoane. Informaţiile noastre arată că în avion se afla sauditul Al Nashiri, care fusese închis într-un loc secret de la Stare Kiejkuty.
De la Băneasa, aeronava a mai făcut escală în capitala Marocului, Rabat, şi apoi s-a oprit la Guantanamo. Este zborul care marchează închiderea închisorii CIA din Polonia şi deschiderea celei de la Bucureşti.
Curios este că din documentele poloneze reiese că avionul a plecat de la Syzmany spre Băneasa cu 12 persoane. În documentele obţinute de APADOR-CH în urma unui proces cu Autoritatea Aeronautică din România, reiese că î