Guvernul Boc II demis de Parlament are sansa sa fie, pe perioada de cand i-a incetat mandatul si pana cand va fi inlocuit de noul Guvern, singurul care intr-adevar isi vede de rostul sau: si anume acela de a administra, nu a de a legifera.
"Guvernul al carui mandat a incetat indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice", prevede Constitutia.
Adica guvernul nu poate emite in aceasta perioada decat hotarari, care, precum prevede iarasi Constitutia, "se emit pentru organizarea executarii legilor".
Guvernul Boc II se va afla probabil in cea mai lunga perioada de mandat incetat, pentru ca pana acum trecerea de la un guvern la altul s-a facut numai prin schimbarea Parlamentului dupa alegeri si nu prin demitere.
In perioadele de activitate normala, un guvern poate emite si ordonante (simple sau de urgenta), dar doar "in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta", dupa cum mai prevede Constitutia.
Deci intentia legiuitorului, pentru a folosi jargonul juridic, este clara: sarcina guvernului este in primul rand sa administreze pentru "executarea legilor" adoptate de Parlament si abia apoi sa legifereze, prin ordonante, numai in conditii speciale si in limite bine determinate.
De altfel, insasi ordonantele adoptate trebuie aprobate in Parlament.
Pentru ca Romania a plecat de la o putere centralizata, iar Marea Adunare Nationala nu avea nicio valoare, nici pana acum multi nu-si dau seama ce forta are Parlamentul si ca Guvernul nu poate face ce vrea si cum vrea.
Spre exemplu, exista discutii indelungi privind sporurile castigate in procese de diverse categorii de bugetari. Se afirma ca guvernul si-a pierdut astfel puterea de a stabili bugetul. Dar nu avut-o niciodata, pentru ca bugetul este adoptat de Parlament. De fapt, guvernul a incercat sa elimine anumit