In Long Beach, statul California, noile automobile Mercedes sunt rulate pe rand dintr-un imens vas transportator de containere catre dig.
In mod normal, masinile ar fi incarcate in camioane in cateva ore, fiind transportate catre dealerii auto din intreaga tara, scrie International Herald Tribune. Insa in prezent situatia este sensibil diferita. Pentru moment, portul este destinatia finala a automobilelor. Respinse de dealeri si consumatori, mii de masini care valoreaza zeci de milioane de dolari sunt depozitate in portul deja aglomerat.
In premiera, Mercedes-Benz, Toyota si Nissan au solicitat inchirierea spatiilor pentru masinile "orfane". Aceste companii transforma al doilea mare port de containere din SUA intr-o imensa parcare, creand imaginea unei industrii paralizate si a unei economii aflate in pericol.
"Este un mod de a privi economia", a afirmat Art Wong, purtator de cuvant al portului, in legatura cu automobilele depozitate in Long Beach. "Te sperie de moarte".
Masini depozitate in port sunt doar o parte din accentuata majorare a stocurilor nationale, care au crescut in septembrie cu 5,5% fata de anul precedent, potrivit Departamentului de Comert. Industria auto a fost afectata cel mai puternic, vanzarile diminuandu-se cu 15% in 2008. General Motors a anuntat ca nu va mai dispune de lichiditati la sfarsitul anului in cazul in care compania nu va fi finantata printr-un program guvernamental de salvare.
Insa bunurile ramase in stoc in Long Beach nu se limiteaza doar la automobile importate. Exista un declin semnificativ al cererii pentru exporturile importante ale portului: cartonul si hartia reciclata.
Aceste materiale ajung de regula in China, unde se utilizeaza pentru fabricarea cutiilor pentru electronice noi si pentru alte produse care sunt trimise ulterior in SUA. Insa fabricile din China reactioneaza la cererea