Intr-o perioada in care veniturile din publicitate au scazut considerabil, iar vanzarile nu merg nici ele mai bine, publisherii se gandesc tot mai serios sa introduca o taxa pentru accesarea continutului online. Este aceasta solutie una viabila? Daca este sa analizam modelele de business ale unor publicatii precum Financial Times sau Wall Street Journal, care de mai bine de un deceniu au ales aceasta tactica, am putea spune ca da.
Rupert Murdoch, miliardarul ce sta in spatele gigantului media News Corp. a castigat intotdeauna pariurile importante. In 2007 si-a propus si a reusit sa cumpere compania Dow Jones, publisherul celui mai influent cotidian de business, The Wall Street Journal (WSJ). Ziarul era in octombrie 2009 pe prima pozitie in topul celor mai citite ziare din SUA, cu un tiraj de 2,1 mil. copii, si 400.000 de abonamente pentru continutul online. Acum, Murdoch lanseaza o noua provocare: vrea ca ziarele sa nu mai dea stiri gratis pe internet. El a anuntat de curand ca va impune o taxa pe continutul online pentru doua ziare din portofoliul companiei pe care o conduce, The Times si The Sunday Times, dupa ce a aplicat aceeasi strategie in cazul WSJ incepand cu 2008. Iar ideea sa a fost repede luata in considerare de alti publisheri.
Care este reteta succesului?
Cotidianul britanic Financial Times (FT) este un adevarat model in acest sens. La aniversarea de 15 ani a site-ului publicatiei, intr-o perioada de recesiune, Financial Times a reusit sa obtina profit, scrie The Guardian. Cum a reusit sa faca acest lucru, in conditiile in care criza a subtiat drastic principala piata a cotidianului, si anume angajatii din sectorul financiar din intreaga lume, catre care merg 70% din cele 390.000 de exemplare zilnice? Raspunsul la aceasta intrebare ar putea salva multe alte ziare in cautare de solutii miraculoase pentru a se mentine pe piata. @