Republica Muntenegru, care are 670.000 de locuitori, arată ca un veritabil stat al Uniunii Europene. Deşi războiul din Iugoslavia a întârziat-o în acest proiect. Este o mică Elveţie pe Coasta Dalmată.
Şi are nu unul, ci două tuneluri săpate în munte, în lungimetotală de 6 kilometri. Despre această lucrare voi vorbi. Motivul este umilinţape care am simţit-o ca român atunci când am trecut, la propriu, prinMuntenegru. în 1991, Petre Roman, pe atunci prim-ministru al României, a încercatsă iniţieze un proiect care ar fi putut asigura o importantă legătură rutierăpentru traficul naţional, dar şi locuri de muncă pentru mii de familii demineri. Era vorba de o străpungere prin munţi, de un tunel Comarnic – Timiş, înlungime de 32 kilometri. Ar fi costatatunci de zece ori mai puţin decât solicită acum Bechtel, în baza unui contractbătut în cuie. De ce nu s-a făcut în 1991? De ce nu s-a făcut nici până azi? Ministrul Transporturilor, atunci, ca şi încă de câteva orimai târziu, era Traian Băsescu, actualul Preşedinte al României. TunelulComarnic - Timiş a rămas un simplu gând al unui premier debarcat de reacţiuneacomunistă, pentru că Traian Băsescu s-a opus. Refuzând până şi să facă unproiect. Şi tot el este responsabil, alături de ceilalţi trei pedelişti care aumai condus acest minister, că nu avem nici până astăzi tunelul Comarnic –Timiş. O legătură civilizată între două provincii istorice româneşti. O arterăindispensabilă dezvoltării turismului şi schimbului de mărfuri. în Muntenegru, 6 kilometri de tunel au fost construiţiîntr-un timp record. în circa doi ani. Numai prin forţe proprii. La nivelulcelor mai înalte standarde ale Europei Occidentale. A costat, tot aşa cum ar ficostat Comarnic – Timiş în 1991, adică de zece ori mai puţin decât va primiBechtel, dacă va face vreodată lucrările. Iar ceea ce este mai important e cănoi, cu o populaţie de peste 20 de milioane de