Ediția din acest an a celei mai importante expozițiii auto germane (IAA) a adus supușilor zeului Automobil o mulțime de noutăți, însă și multe vești proaste. Germanii au dominat show-ul
Luminile reflectoarelor, aerul sărbătoresc și caroseriile sclipitoare ale mașinilor nu au reușit să ascundă îngrijorarea șefilor de mari companii producătoare de mașini. În ciuda faptului că numărul premierelor mondiale a ajuns la 159 - dintre care 70 au fost vehicule noi, concepte și studii de design, iar restul sisteme și componente destinate industriei auto - mulți jurnaliști au remarcat tonul sobru al prezentărilor și fețele îngrijorate ale oficialilor. La IAA 2013, poate mai mult decât oricând, lipsa de soluții pentru depășirea crizei vânzărilor din Europa se vede și pare acută.
„Piața din Europa este încă foarte dificilă. Nu văd niciun semn de redresare“, declară Luca di Montezemolo, președintele Ferrari, arătând că industria auto italiană nu vede cu optimism viitorul. Pare a fi și motivul pentru care, la Frankfurt, hala în care se află produsele mărcilor italiene Fiat, Alfa Romeo sau Lancia este ocolită de mulți reprezentanți ai presei auto și chiar de oficiali ai altor mărci. Ba se pare că până și absenţa de la Frankfurt a șefului grupului Fiat, Sergio Marchionne, este legată de același motiv: nu e nimic nou de văzut. Sau, aproape nimic, pentru că la standul Ferrari strălucește noul 458 Speciale. „Să lansezi un nou model acum nu e o idee bună pentru că, apoi, când piața își va reveni, vehiculul tău o să fie deja vechi“, adaugă Montezemolo. Din fericire, viziunea oficialilor din grupul Fiat în privința modului de depășire a crizei este împărtășită de puțini șefi ai altor mărci. Carlos Ghosn, șeful Alianței Renault-Nissan, este de părere că „suntem pe cale să vedem sfârșitul unei perioade de cinci ani de declin“. Oficialul își bazează afirmația pe o logică simpl