Spectacolul nu este ezoteric, însă are o oarecare încărcătură simbolică ce se cere explicitată.
Pe 28 iunie, TNI a facilitat o primă vizionare cu public la Sala Mare pentru spectacolul Golem, în regia lui Alexander Hausvater. Decor: Zsolt Fehérvári, costume: Viorica Petrovici, coregrafia: Mălina Andrei. Spectacolul va avea premiera în stagiunea următoare, de la toamnă. Este unul dintre cele mai occidentale spectacole de la Iaşi, atât în ceea ce priveşte compoziţia, cât şi tehnica regizorală. Dar nu în ultimul rând, sub aspectul mişcării scenice, actorii implicaţi ajungând, în acest sens, la performanţe de invidiat (în special: Cosmin Maxim, Diana Roman, Dumitru Năstruşnicu).
Alexander Hausvater ia ca punct de plecare în redactarea propriului scenariu legenda Maharalului din Praga, folosind pentru story în special poemul dramatic Der Goylemdin 1921 al lui H. Leivick, iar secundar romanulDer Golem al lui Gustav Meyrink (1915); ca bază simbolică - surse cabalistice precum: Zoharul, Sefer Ieţira, Talmudul. Deşi bazat pe o legendă de secol al XVI-lea, cu influenţe mai noi ale mitului Golemului, având intenţia de a puncta vicisitudinile îndurate de comunităţile evreieşti, scenariul propus de Alexander Hausvater este, în acelaşi timp, general (o trimitere la oroarea istorică reprezentată de Holocaust) şi particular - are un fir epic independent şi original. Firul epic la care mă refer se opreşte în actualitate, la războaiele în continuă desfăşurare din Israel. Pentru o reuşită racordare la publicul contemporan sunt folosite imagini moderne (Ku Klux Klan), mesaje pacifiste (disputa dintre un rabin şi un taliban, care primeşte steaua lui David) şi mijloace regizorale actuale. Personajele sunt, în cea mai mare parte, adaptate trupei de actori cu care a colaborat. Întreg arsenalul folosit pentru realizarea personajelor (costume, machiaj, bufonerie etc.) este just