În ţara cu cea mai mare populaţie din lume, părinţii nu acceptă note proaste. Elevii din China s-au instalat în vârful clasamentelor internaţionale la testele PISA, iar cei occidentali se chinuiesc să ţină pasul.
Explicaţia performanţelor extrem de ridicate pe care asiaticii le obţin la testele internaţionale este modul în care părinţii aleg să-şi educe copiii, arată un articol publicat de „Wall Street Journal", preluat de pagina de internet a Fundaţiei „Dinu Patriciu". În primul rând, un adevărat părinte „chinez" se simte responsabil pentru notele proaste ale copilului şi ia măsuri pentru a îndrepta situaţia, iar asta înseamnă că petrece ore întregi, în fiecare zi, ajutând copilul să recupereze. Performanţele mediocre pur şi simplu nu sunt acceptate. Note, care în alte ţări ar fi trecute cu vederea de un părinte indulgent, în China ar fi un grav semnal de alarmă.
Activităţi bine alese
Reversul medaliei este că elevii chinezi nu sunt implicaţi decât într-un număr limitat de activităţi, şi aproape niciodată în domenii în care nu excelează. Cu alte cuvinte, părinţii aleg activităţile extraşcolare şi competiţiile la care se înscriu copiii lor, dar cel mic trebuie să fie foarte bun înainte de această etapă, participarea de dragul participării nu există. Pe scurt, învăţatul poate fi distractiv, dar în general asta se întâmplă doar după ce ai devenit expert - în filosofia chineză. Această abordare înseamnă că prima dată trebuie să munceşti, chiar dacă nu-ţi place, apoi să te bucuri. Odată ce copilul începe să exceleze într-un anumit domeniu, vin şi performanţele, şi aprecierile care contribuie la creşterea încrederii în sine a copilului. Din acest motiv, părinţii chinezi nu le vor permite niciodată copiilor să-şi aleagă materiile, aşa cum se întâmplă în occident.
Mai mult, un părinte chinez îi va spune fetei „eşti grasă", fără să îşi facă probleme l