Iar un astfel de detaliu, in Orbitor. Aripa dreapta, cum spuneam si in urma cu ceva timp, este Revolutia din 1989, reconstruita de Cartarescu fictional - experiment estetic inedit (din cite stiu) in arta noastra postcomunista. Oricum, chiar daca l-a mai incercat cineva, in mod sigur nu a facut-o precum Mircea Cartarescu. Am pomenit aici, nu demult, ultimul volum al lui Mircea Cartarescu, din trilogia "lepidoptera" Orbitor, volum aparut recent la Humanitas. El incheie un ciclu epic caruia autorul i-a dedicat un deceniu si jumatate din viata. Un proiect gigantic, in literatura romana actuala, ce va face sa curga multa cerneala exegetica. Probabil ca voi lasa si eu, la un moment dat, cerneala(-mi) "critica" sa umple spatiile tipografice generoase, ale vreunei reviste de cultura, pe aceasta tema. Nu deocamdata insa, cu o lectura a cartii atit de proaspata in minte. Acum, mai importante mi se par detaliile decit intregul. Iar un astfel de detaliu, in Orbitor. Aripa dreapta, cum spuneam si in urma cu ceva timp, este Revolutia din 1989, reconstruita de Cartarescu fictional - experiment estetic inedit (din cite stiu) in arta noastra postcomunista. Oricum, chiar daca l-a mai incercat cineva, in mod sigur nu a facut-o precum Mircea Cartarescu. Sintem in fata unei perspective absolut originale asupra evenimentelor care ne-au marcat viata tuturor, decisiv, la sfirsitul deceniului al noualea din secolul trecut. Scriitor postmodern pur-singe, autorul Levantului textualizeaza ("literaturizeaza") realitatea istorica (o realitate istorica traita totusi de catre observator!) intr-o maniera apocaliptica. Lumile se descompun in istoria propriu-zisa, derulata coplesitor pe strazi si in palate, si se recompun fictional sub pana cartaresciana. Episoadele despre Revolutie sint cele mai spectaculoase, indraznesc sa afirm, din tot romanul. Personaje mitologice, istorice, folclorice sau, pur s