În primele şase luni ale acestui an, promovarea mărcilor de automobile la TV a scăzut cu 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, din cauza crizei, dar a crescut simţitor pe internet.Lipsa comenzilor de automobile i-a determinat pe producători să cumpere mai puţină publicitate în presă, radio şi TV, deşi tarifele sunt din ce în ce mai mici. În primele şase luni ale acestui an, piaţa publicităţii auto a scăzut dramatic faţă de aceeaşi perioadă a lui 2008. Mărcile auto beneficiau în urmă cu un an de 121.170 de inserţii publicitare, însă în 2009 numărul acestora s-a micşorat cu aproape 50%, ajungând la 60.744 de spoturi şi machete.
Potrivit Alfa Cont Media Watch, sumele alocate de companii pentru aceste inserţii au fost, în prima jumătate a anului trecut, de aproape 180 de milioane de euro la rate-card (tarife fără discount). În intervalul ianuarie-iunie 2009, sumele abia au ajuns la 92 de milioane de euro la rate-card. În realitate însă, având în vedere reducerile oferite de mass-media, sumele cheltuite de producătorii auto sunt mult mai mici.
Cât despre variaţia promovării mărcilor auto pe fiecare segment de presă, numărul inserţiilor publicitare din reviste s-a micşorat cu 63% în 2009 comparativ cu 2008, în timp ce la ziare scăderea a fost de 42%. Pe posturile de radio, producătorii auto au avut cu 51% mai puţine spoturi, procentul menţinându-se acelaşi şi în cazul televiziunilor. De altfel, pentru că au „frânat“ promovarea prin mijloacele de comunicare tradiţionale, multe dintre brandurile de autoturisme s-au „mutat“ pe internet, unde preţurile sunt mult mai mici.
Dacia, cele mai multe spoturi
În ceea ce priveşte top cinci cele mai promovate branduri, Dacia (cu toate mărcile sale), care în prima jumătate a anului trecut se afla pe locul patru în acest clasament, este acum pe prima poziţie