Trecerea de la tricoul mulat pe burtă la cămaşa cambrată şi de la caracterul balcanic la cel de occidental manierat se face în ritm de melc, ca orice lucru românesc. Spre deosebire de occidentali, bărbaţii români pot fi foarte greu puşi în tipare. Sociologii spun că, deşi nu pot fi etichetaţi ca fiind eleganţi şi galanţi, sunt departe de a fi neciopliţi.
Bărbatul român are burtă, mănâncă seminţe, bea bere şi-i place să se uite la fotbal cu băieţii. Acesta este portretul-robot al „masculului de România", care pare să li se creioneze unora în minte ca răspuns la întrebarea „Cum arată bărbatul de la noi?". Nu foarte aproape de adevăr, spun sociologii, potrivit cărora bărbatul român, greu de pus în tipare spre deosebire de occidentali, s-a mai şlefuit în ultimii ani, şi fizic, şi în ceea ce priveşte comportamentul.
A mai dat burta jos, ba chiar se duce la fitness, la înot şi merge pe bicicletă. Şi nu mai dă din prima cu pumnul, la nervi, nici în casă, nici în trafic, mai remarcă specialiştii în comportament uman. Dar schimbarea se face anevoie, lentoarea tipic balcanică ne încetineşte ritmul. Românii se „occidentalizează" greu, ca de altfel toată societatea mioritică.
Mai neîngrijit, mai egoist
Graţie unei puternice strategii de marketing, bărbaţii - sau cel puţin o parte dintre ei - îşi sărbătoresc astăzi ziua naţională. În 2002, la ultima numărătoare oficială a populaţiei, în România erau 10,5 milioane de bărbaţi, un număr cu peste 500.000 mai mic decât cel al femeilor. În ciuda unor schimbări care ţin de fenomenul de migraţie, proporţia a rămas aceeaşi până în 2009, potrivit Institutului Naţional de Statistică. În ţara noastră sunt mai multe femei decât bărbaţi. Şi dacă ele pot fi repede încadrate la unele dintre cele mai frumoase europence şi bune gospodine, despre ei discuţia e mai complexă, arată sociologii.
„E de