Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a alocat pentru deszăpezirea din această iarnă aproximativ 100 de milioane de euro. Adică un buget cu aproape 60 la sută mai mare decât anul trecut, potrivit digi24.ro.
Deszăpezirea în România este o operaţiune care costă statul şi de cinci ori mai mult faţă de statele nordice, unde iarna este mult mai lungă şi mai grea.
Având în vedere că România are aproximativ 16.000 de kilometri de drumuri naţionale şi autostrăzi, un calcul ne arată că un kilometru de drum deszăpezit va costa în această iarnă 6.250 de euro. Asta înseamnă de până la cinci ori mai mult decât în ţările nordice, unde sunt cele mai grele ierni din lume.
În Finlanda, cheltuielile cu deszăpezirea sistemului de autostrăzi şi drumuri naţionale, care însumează 78.000 de kilometri, s-au ridicat anul trecut la 98 de milioane de euro. După un calcul simplu, rezultă că preţul pentru curăţarea unui kilometru de drum a fost de 1.256 de euro pentru statul finlandez, adica de cinci ori mai mic decât pentru România.
Şi în Islanda, costul deszăpezirii este cu mult mai mic faţă de cel anunţat de autorităţile din ţara noastră. Astfel, pentru degajarea unui kilometru de drum, guvernul de la Reykjavik a cheltuit doar 1.177 de euro. Totodată, autorităţile islandeze comunică cu populaţia care este rugată să facă sugestii pentru revizuirea planurilor de urgenţă în cazul unor căderi masive de zăpadă.
În Suedia, operaţiunile de curăţarea a drumurilor de zăpadă se ridică la puţin peste 1.400 de euro pe kilometru.
Costuri cu deszăpezirea relativ apropiate de cele din România găsim în regiunea Troms din Norvegia, 4.104 euro pe kilometru. Există, însă, o diferenţă majoră: aici se înregistrează cele mai grele ierni din Europa. Pentru ca circulaţia să se desfăşoare normal, după trecerea plugurilor de zăpadă, autorităţile norvegiene trimit ut