Universităţile care ţin cursuri online vorbesc despre o redefinire a educaţiei, sintagma fiind larg răspândită şi primită cu entuziasm. Cu toate acestea, nu se ştie ce se va întâmpla în acest caz cu universităţile tradiţionale.
Subiectul dezbătut într-un articol BBC a prilejuit deja numeroase dezbateri cu privire la acest aspect. Pe de-o parte, există avantajul flexibilităţii oferite de şcolile care promit studenţilor învăţământ de calitate superioară, în schimbul unor taxe mult mai mici şi a unor eforturi reduse. De cealaltă parte, se află neîncrederea în sistemul de învăţământ la distanţă.
În noiembrie anul acesta, fundaţia Bill şi Melinda Gates a investit un milion de dolari în edX, o platformă online de învăţare fondată de Harvard şi de MIT şi care şi-a propus crearea unei versiuni virtuale a nivelului de educaţie promovat de cele două prestigioase instituţii de învăţământ.
Până în 2013, se arată în articol, va conţine cursuri de la Harvard, MIT, Berkeley şi Universitatea din Texas.
Platforma se prezintă ca fiind “viitorul educaţiei online pentru oricine, oriunde, oricând”, însă nu este unică în acest sens. Udacity ar putea fi unul dintre rivalii edX, dar la fel de bine ar putea atrage studenţii şi Coursera sau Khan Academy.
Se pare că tehnicile de învăţare online sunt eficace, de vreme ce tot mai mulţi studenţi apelează la astfel de cursuri.
Internetul, ca sursă de informaţii, a devenit deja ceva banal în ochii utilizatorului obişnuit să cerceteze, să navigheze şi să încrucişeze sursele. Astfel, credibilitatea sa începe să crească, iar acesta devine o unealtă preţioasă în educaţie.
Deşi nu înlocuieşte procesul de învăţare, Internetul intervine pentru a-l remodela şi pentru a oferi o serie de avantaje care întrec cu mult propunerile universităţilor tradiţionale, din punctul de vedere al materialelor auxiliare. @N_P