Termenul-cheie pentru descifrarea acestui spectacol, strecurat in discutiile protagonistilor din piesa, este chiar cel de conversatie. Prin conversatie ar trebui sa intelegem altceva decit peroratiile de salon ori din budoarul improvizat al lui Celimene. Vineri, 23 septembrie, la sala teatru la cub a Teatrului National din Iasi, s-a deschis stagiunea 2011-2012 cu spectacolul Mizantropul, de Molière, in regia lui Gábor Tompa, director de program in cadrul Facultatii de Regie de la Universitatea San Diego, din California. Gábor Tompa a mai montat Mizantropul in 2000 la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, pe care il conduce din 1990.De aceasta data, s-au folosit traducerile piesei semnate Nina Cassian si Tudor Arghezi, iar in rolul principal a fost distribuit Sorin Leoveanu. Din distributie mai fac parte actorii ieseni Constantin Puscasu, Emil Coseru, Silva Helena Schmidt, Andreea Boboc, Diana Chirila, Octavian Jighirgiu, Doru Aftanasiu, Radu Ghilas, Horia Verives, Gelu Zaharia. Decorul: Andrei Both, costumele: Judith Dolan. Spectacolul va mai putea fi vazut pe 1,2, 22 si 23 octombrie. Termenul-cheie pentru descifrarea acestui spectacol, strecurat in discutiile protagonistilor din piesa, este chiar cel de conversatie. Prin conversatie ar trebui sa intelegem altceva decit peroratiile de salon ori din budoarul improvizat al lui Célimène. O intreaga situatie a omului este in joc, implicind revolta, neputinta si, in cele din urma, retragerea. Toate acestea ca replici la degradarea calitatii vietii omului, cind conversatia insasi este prezenta intr-un mod concret si defaimator ca birfa, clevetire, lingusire, lucruri spuse doar de complezenta. Si alte asemenea forme de sofistica argumentativa ce reflecta decaderea morala a umanitatii. Personajul Alceste comporta, cred, doua interpretari. Pe de o parte, poate fi vorba de adultul care paraseste, dezamagit, conversatia umanitatii.