Filip-Lucian Iorgaîn dialog cu Alexandru Paleologu
Breviar pentru păstrarea clipelor
Editura Humanitas
"O carte se scrie pentru placerea ta sau a altcuiva. Nu am de unde sa stiu daca lucrurile pe care le-am spus vor face placere si altcuiva, stiu insa ca noi am facut treaba asta din placere, chiar daca nu duce la nimic. Dar sa zicem ca a fost macar o zi cu soare, in care am fost fermecatori si am avut inspiratia unor replici ingenioase, de care nu ne rusinam. E o splendoare si o minune. Numai pentru asta, si a meritat. Noi n-am facut altceva decat sa stam la taclale. A fost o mare bucurie sa ne vedem, sa stam de vorba, sa petrecem clipe impreuna. In definitiv, marea dorinta a omului este aceea de a pastra clipa. Eu cred ca putem eterniza clipele fecunde si inspiratoare: un ton al vocii, o privire, un gest, un zambet sau o lacrima care, prin gratia si armonia lor, creeaza o frumusete nepieritoare. Restul e zadarnic. Carticica aceasta nu se vrea altceva decat o colectie de clipe trecatoare si vesnice." (Alexandru Paleologu)
Norman Manea
Cartea fiului
Editura Polirom
Editia a II-a. "Publicata initial in 1976, Cartea fiului face parte din ciclul "variantelor la un autoportret", alaturi de Captivi. Intr-un text dens, Norman Manea vorbeste despre viata pictorului renascentist Piero di Cosimo si despre viata Siei Strihan - incarnare a imaginii Simonettei Vespucci pictate de acesta, dar si despre lupta ilegala, totul pe fundalul unei epoci reconstituite cu mare fidelitate. Un text in care, dincolo de obsesiile legate de moarte, de spaime si de gesturile pline de curaj, de suferinta si bucurie, principala preocupare a personajelor este sa supravietuiasca si sa-si mentina moralitatea, in ciuda banalitatii si a rutinei existentei."
Ion Mărculescu
Haralamba
Editura Trei
Cartea a patra din c