101 amenzi in valoare totala de 434.750 lei au fost aplicate de autoritatea nationala pentru protectia consumatorilor (ANPC) dupa un control realizat in randul agentiilor imobiliare in perioada 24-31 martie a acestui an privind modul de respectare a legii privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de intermediere pentru serviciile imobiliare. Conform datelor ANPC, au fost verificati 290 de operatori de servicii de intermediere imobiliara.
Pentru abaterile constatate s-a dispus, pentru 12 operatori economici, masura opririi temporare a prestarii serviciilor pana la remedierea deficientelor (reformularea contractelor astfel incat sa fie redactate clar si precis, sa indice corect pretul aferent precum si toate clauzele impuse prin legislatie), iar pentru alti 19 operatori economici s-a dispus masura remedierii deficientelor pentru o completa si corecta informare a consumatorilor. In afara de amenzi au mai fost date si 244 de avertismente.
Conform OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, clientilor agentiilor imobiliare trebuie sa li se furnizeze in scris informatii complete, corecte si precise cu privire la serviciul prestat, atat in faza pre-contractuala cat si in cea contractuala.
Ce nereguli au fost constatate:
lipsa informarii consumatorilor asupra comisionului datorat de beneficiar pentru contractul ce urmeaza a se incheia;lipsa afisarii informatiilor privind lista serviciilor prestate si a comisioanelor aferente practicate de agentiile imobiliare;diferente intre valoarea comisionului afisat in agentia imobiliara si cea inscrisa in contracte, respectiv valoarea afisata a comisionului era de 2%, iar in contract era stipulat 'comisionul agentiei este 2,5% din valoarea la care se vinde imobilul';lipsa informatiilor privind situatia juridica a imobilelor oferite spre vanzare/cumparare/inchiriere si, de as