Nu am văzut doctor (chiar dacă în arte plastice) mai vesel, mai curios şi mai proteic decât Luminiţa Batali. E iluminată de un entuziasm sănătos şi îşi urmăreşte proiectele cu o energie senină şi invidiabilă. Predă istoria designului şi a scenografiei la UNARTE, istoria designului la Universitatea "Politehnica" şi susţine un curs de valori plastice la Facultatea de Drept. Este director al fundaţiei Ileana şi a creat primul site al scenografilor români, în 2007, în calitate de curator al Quadrienalei de la Praga. În 2008, a organizat primul concurs de lighting design de teatru din România. Potrivit unei scurte autobiografii, "a publicat aproximativ două sute de articole în presa de specialitate din ţară, Observator cultural, Dilema, Contrapunct şi, de asemeni, ocazional, în străinătate." Cum veselia (pe care o pomeneam în rândurile liminare) nu e întotdeauna străină de amnezie (cum să poţi să te bucuri de ziua de azi, când păstrezi în cutele memoriei toate scamele zilei de ieri?), ţinem să-i amintim Luminiţei că a semnat şi zeci de articole (cronică plastică, anchetă, excursuri muzeale etc.) în săptămânalul nostru, Ziarul de Duminică. Lucru pentru care nu avem cum să nu-i fim sincer recunoscători. Oricât ar părea de curios, un domeniu atât de atractiv şi ofertant precum designul nu şi-a avut, până la apariţia acestui volum*, o istorie publicată în româneşte. Luminiţa Batali a luat în piept provocarea, dar nu cu sentimentul că umple, în scopuri didactice şi de pionierat, un gol temporar, ci că jalonează hotărâtor domeniul. Vocaţia expresiei sintetice, simţul amănuntului revelator, obsesia acurateţii şi antrenamentul cercetătorului au concurat în realizarea unei panorame exacte a unuia dintre cele mai dinamice domenii expresive, în ordine plastică, ale modernităţii. Situând borna zero a fenomenului în pragul revoluţiei industriale şi urmând un traseu mozaicat