Miercuri, 9 septembrie, in capitala comerciala a Emiratelor Arabe Unite (EAU), Dubai, a inceput sa functioneze primul sistem de transport rapid din Golful Persic: metroul de suprafata. Tinand cont de mentalitatea araba, pentru fiecare tren sunt prevazute vagoane-VIP cu fotolii din piele. Femeile, "ca sa nu-si impiedice sotii sa se bucure de priveliste", vor avea rezervat un vagon la capatul garniturii. Astfel, autoritatile orasului vor sa-i determine pe locuitori sa renunte la autoturisme in favoarea transportului in comun, dat fiind ca problema ambuteiajelor este una foarte acuta pentru Dubai, noteaza cotidianul rus Novaie Izvestia consultat de Agerpres.
Metroul din Dubai este al doilea din lume araba (singurul, pana mai ieri, era cel din Cairo). Lungimea primei linii de metrou este de 52 de kilometri, insa, dintre cele 29 de statii proiectate, astazi sunt deschise doar 10, urmand ca restul sa fie date in exploatare in februarie 2010.
Potrivit cotidianului rus mentionat, metroul din Dubai are doua trasaturi care-l deosebesc de restul sistemelor de transport rapid. Prima se refera la aceea ca, in pofida faptului ca garnitura de tren are doar 5 vagoane, acestea sunt prevazute pentru 3 clase sociale: 'vagonul de aur', cele standarde si cel pentru femei si copii. 'Vagonul de aur' are un confort sporit (fotolii mari din piele, conexiune Wi-Fi, priveliste frontala) si este destinat persoanelor-VIP (bancheri, manageri de companii petroliere, etc). Pretul biletului pentru cei care nu vor sa calatoreasca cu pasagerii simpli este de 7 ori mai mare decat pentru vagoanele standard, echivaland cu 3,5 dolari. Fiind vorba de lumea araba, ultimul, cel de-al 5-lea vagon este destinat femeilor, care nu au voie sa calatoreasca impreuna cu barbatii, si copiilor. Desigur, toate vagoanele, precum si statiile de metrou, au aer conditionat.
A doua deosebir