Planurile impotriva crizei eco-nomice genereaza tensiuni intre liderii europeni, cele mai recente fiind acuzatiile de protectionism ale Cehiei la adresa presedintelui francez Nicolas Sarkozy, criticile aceluiasi presedinte la adresa reformelor premierului britanic Gordon Brown si noile tensiuni in coalitia guvernamentala din Germania.
Cehia, care detine in prezent presedintia Uniunii Europene, si Slovacia au criticat ceea ce ei au numit propuneri protectioniste ale liderului de la Elysee Nicolas Sarkozy privind relocalizarea constructorilor francezi de automobile.
"Tentativele de a folosi criza financiara pentru a introduce forme de protectionism risca sa incetineasca si sa puna in pericol relansarea economiei europene si increderea consumatorilor si a investitorilor", a declarat premierul ceh Mirek Topolanek.
Intr-o emisiune televizata destinata crizei financiare, Sarkozy a declarat ca vrea "sa puna capat delocalizarilor si, in masura posibilitatilor, sa treaca la relocalizare".
"Daca oferim bani industriei auto pentru a se restructura, acestia nu sunt pentru a afla ca o noua uzina va pleca in Cehia sau in alta parte", a spus el.
La Bratislava, ministrul slovac al economiei Lubomir Jahnatek a afirmat ca initiativa Frantei este "foarte contraproductiva". "Ar fi foarte rau daca statele UE incep sa ia anumite masuri protectioniste", a spus el.
In Cehia, Uzina TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile), inaugurata in februarie 2005 la Kolin, a produs in 2008 un numar total de 324.289 masini Toyota Aygo, Peugeot 107 si Citroen C1.
In Slovacia, grupul francez PSA a produs in 2007 186.000 de vehicule la uzina de la Trnava, care are 3.000 de angajati. Grupul s-a instalat in 2006 in Slovacia, cu o investitie de 800 mil. euro, contribuind la cresterea economica a acestei tari, in mare masura dependenta de industria auto.
Sarkozy a re