Ca şi în cazul fotografiei (vezi articolul "Cele mai scumpe fotografii contemporane", din nr. 569 al ZD), şi în materie de sculptură funcţionează o prejudecată larg răspândită: fie dimensiunile, fie materialul greu (uneori scump în sine), fie modelarea anevoioasă a materiei sculpturale se reflectă în preţul de piaţă al operelor de artă din această categorie. Altfel spus, bunul simţ spune că sculptura s-ar cuveni să fie automat mai scumpă decât pictura. Dacă, într-adevăr, operele unor moderni precum Giacometti ("Bărbat mergând", vândută cu 74,2 milioane de euro la Soteheby's, Londra, în februarie 2010, l-a detronat pe Picasso - "Băiat cu pipa", la acel moment cea mai scumpă operă de artă vândută într-o licitaţie publică), Brâncuşi (vezi "Doamna L.R.", piesă recent devenită celebră graţie adjudecării la licitaţia YSL-Pierre Bergé cu 29 de milioane de euro), Modigliani sau Matisse ating în licitaţii sume de ordinul milioanelor de euro, nu acelaşi lucru se întâmplă cu lucrările contemporanilor. În ultimii ani, în topul celor mai valoroase sculpturi se află o singură lucrare milionară (de fapt, multimilionară), restul situându-se sub pragul de 900.000 USD. Sculptura (sau, mai degrabă, operele în trei dimensiuni) înregistrează (totuşi) o creştere de 14% în ultimele 12 luni şi reprezintă circa 10% din cifra de afaceri a domeniului Fine Arts a acestei perioade. Cu mult mai mult decât fotografia, dar zdrobitor de puţin în raport de pictură. Atenţie, însă, asta se întâmplă în condiţiile în care s-au adjudecat doar 5% din loturile scoase la licitaţie.
Deţinătorul recordului este Urs Fischer (foto 1), care, la începutul lui 2010, înregistra o licitare-record, de 900.000 de USD, pentru "Untitled (Candle)" (foto 2). În luna mai, Urs îşi mai atârnă o medalie în palmares, pentru "Untitled (Lamp/Bear)", o lucrare de mari dimensiuni (h: 7 m) de data aceasta cedată la Christi