Peste 10 ani, serviciile din restaurantele bucurestene vor fi exact la fel ca acum. Si peste 20 de ani, aproape cu certitudine. Iar cei care vor mai fi inca in viata peste 30 de ani, s-ar putea sa aiba surpriza sa vada ceva nu foarte diferit... Si asta nu numai in restaurante, ci cam peste tot pe unde e vorba despre servicii.
Pot sa-i trimita patronii de restaurante pe chelneri si pe angajati la cele mai inalte si mai scumpe scoli de hospitality din Elvetia sau de aiurea, ca la fel se vor intoarce. In servicii, perceptia asupra calitatii acestora e legata si determinata de atitudine, in proportie covarsitoare. Or, atitudinea nu a avut si nu va avea niciodata de-a face cu trainingul, ci doar cu recrutarea.
Specialistii in psihologia sociala si sociologii stiu bine de ce. Si eu stiu de ce, pentru ca meseria mea e recrutarea, adica evaluarea oamenilor si anticiparea reactiilor si a comportamentelor lor. Din paienjenisul de implicatii si determinari foarte complexe, voi extrage una singura. Pe cea mai importanta, de altfel, care poate explica usor si in limbaj neacademic ce si de ce se intampla.
Periodic, oamenii de stiinta fac niste studii la nivelul intregii Europe ca sa masoare niste indicatori sociologici relevanti. Unul dintre acestea e European Values Survey, in cadrul caruia se masoara si Indicele de Incredere Generalizata.
Foarte pe scurt spus, se determina cata incredere (la modul cel mai general) au oamenii in ceilalti, in cei care ii inconjoara, indiferent care sunt relatiile dintre ei. Vedeti in tabelul din dreapta ultimele valori pe care le am eu la indemana. Oricum, acestea se schimba extrem de lent, poate cu cateva mici procente la o decada, asa ca si ierarhiile sa pastreaza identice vreme foarte indelungata.
In toate studiile pe care le-am vazut, Romania era pe ultimul loc in Europa la nivelul de Incredere Generalizata. De