Poziţia geografică şi calificarea forţei de muncă reprezintă atuurile României, o ţară în schimbare privind procesele birocratice şi în care sectorul agricol şi cel energetic atrag cele mai multe investiţii, scrie într-un comunicat transmis de Kuma România, o companie româno-daneză lansată pe piaţa locală în 1998.
Kuma România, unul dintre principalii producători autohtoni de lavoare, blaturi şi mobilier pentru băi şi bucătării sub brandurile Kuma şi Nordline, consideră că România este una dintre ţările cu potenţial, de care investitorii străini sunt direct interesaţi, în special datorită locaţiei geografice, dar şi a nivelului înalt de calificare al forţei de muncă.
“În momentul în care am intrat pe plan local ne-am lovit de greutăţile birocratice ale sistemului, de nivelul inflaţiei de 60 – 65% din acea perioadă şi, nu în ultimul rând, de mentalitatea de a face business în România, de lipsa predictibilităţii”, a declarat Camelia Olesen, Director Executiv Kuma România. O problemă pe care Kuma a întâmpinat-o pe plan local a fost imposibilitatea de a estima costurile de producţie şi cele de vânzare, în condiţiile în care preţul materiilor prime se raporta la un curs valutar fluctuant.
700 de companii daneze prezente în România
De aceeaşi părere este şi Michael Sternberg, Ambasadorul Danemarcei în România, care consideră că, deşi birocraţia daneză este mai eficientă decât cea românească, întrucât are în spate o istorie de 100 de ani pe o piaţă liberă, concurenţială, România recuperează treptat din decalaj în această privinţă şi prezintă un potenţial de creştere economică.
Drept urmare, nu doar Kuma a investit în ţară datorită poziţiei geografice şi a forţei de muncă calificată existentă aici, ci şi alte companii daneze. Astfel, în prezent, sunt aproximativ 700 de firme care au acţionariat danez în România, pe listă aflându-se