Guvernarea comunista de peste Prut a inceput acum, la sfarsit de mandat, sa scoata la licitatie tot ceea ce inseamna proprietate de stat. Printre obiectele scoase la privatizare figureaza si avionul daruit, in 2003, de catre presedintele de atunci al Federatiei Ruse, Vladimir Putin, omologului sau moldovean Vladimir Voronin, ca o multumire in avans pentru 'Memorandumul Kozak', care urma sa fie semnat la 25 noiembrie 2003, scrie luni ziarul 'Timpul' de la Chisinau.
Ziarul monitorizat de Agerpres precizeaza ca anuntul scoaterii la licitatie a aeronavei YAK-40 ER-YGD (nr. de circulatie 87970, nr. de uzina 98314581), fabricata in 1979, a fost publicat in Monitorul Oficial din 16 septembrie 2008.
'Timpul' aminteste ca, in 2003, sub presiunea puternica a Occidentului, a opozitiei si a societatii civile, Vladimir Voronin a refuzat in ultimul moment sa semneze documentul de federalizare a Republicii Moldova dupa scenariul scris de Moscova. Insa Putin, chiar daca s-a simtit atunci umilit, fiind nevoit sa-si anuleze 'vizita victorioasa' la Chisinau, nu i-a cerut lui Voronin avionul inapoi, noteaza ziarul. Mai ales ca Administratia de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) a Republicii Moldova il inregistrase deja, la 17 noiembrie 2003.
Procedura de donatie a fost tinuta in mare secret, nici pana astazi nefiind data publicitatii o versiune oficiala care ar explica cum a ajuns nava respectiva in Moldova, mai scrie 'Timpul'. O hotarare a Curtii de Conturi (nr.18, din 8 aprilie 2005) constata doar ca 'aeronava YAK-40 ER YGD a fost inregistrata de ASAC si operata de catre societatea Air Moldova in lipsa unui contract'.
Dupa ce, mai mult timp, avionul a stat pe aeroportul Chisinau, fara ca cineva sa se atinga de el, la inceputul verii lui 2004 a venit ordin 'de sus' ca avionul sa fie gata de zbor in regim de urgenta, potrivit unei investigatii p