Chiar dacă antreprenorii autohtoni sunt mai rezervaţi în a începe un nou business în perioada de criză, cei care se orientează către o afacere la cheie aleg domenii de activitate precum fast-food sau servicii, care necesită cheltuieli cât mai reduse de start-up.
În România, piaţa francizelor este volatilă şi nu sunt date certe legate de valoarea acesteia, spune Anton Constantin, preşedintele Asociaţiei Române a Francizelor, care estimează că pe plan local sunt în jur de 300 de francize şi de master francizori, din care mai mult de jumătate sunt străine.
"Cele mai căutate francize sunt în domeniul fast-food, chiar dacă nu sunt cele mai ieftine, pentru că toată lumea cumpără un sandvici, un hamburger. Acestea sunt urmate de cele din domeniul serviciilor."
Negociază cu francizorul
Anul acesta este un an bun pentru investiţii într-o afacere în franciză, pentru că se poate obţine un preţ scăzut la negocierea contractului cu francizorul care se încheie de obicei pe o perioadă de cinci ani.
"O mare greşeală a oamenilor cu bani este că nu ştiu să investească. Când vrei să cumperi o franciză trebuie să înţelegi tot conceptul. Pe de altă parte, nu ştiu să negocieze contractul de franciză. Investitorii trebuie să ştie că francizorul trebuie să-i garanteze un minim de venit", mai precizează Anton Constantin. El spune că în acest an nu vor intra pe piaţă francize noi, iar pentru anul viitor sunt preconizate patru nume mari din domeniul fashion, fast-food şi hotelier.
Cele mai cerute francize în această perioadă sunt cele a căror investiţie nu depăşeşte suma de 30.000 de euro şi au un orizont de timp pentru recuperarea investiţiei de unu până la maxim doi ani, afirmă Adrian Gheorghe, managing director al firmei de consultanţă în franciză ThinkBig International.
"Contextul actual de criză a adus un climat de prudenţă pe piaţa afacer