Recesiunea globala a blocat proiectele de constructie a asa-numitelor orase ecologice, dezvoltari imobiliare ce reduc dramatic emisiile de dioxid de carbon. A ramas in aer in special proiectul orasului Dongtan, de langa Shangai, cea mai importanta constructie de acest gen.
Insa, odata cu iesirea din recesiune si cresterea preturilor pentru petrol, afacerile implicand constructia unor orase "verzi" au prins, din nou, avant.
Proiecte cunoscute precum Masdar (foto), din Abu Dhabi, si "orasul inteligent" din Amsterdam, ambele finantate de stat, isi continua dezvoltarea. De asemenea, exista planuri pentru colaborari dintre stat si investitorii privati, in Finlanda, in statul american Arizona si nu numai.
De exemplu, in luna iulie s-a mutat primul rezident al Eco City Hamburg-Harburg, aflat la iesirea orasului german Hamburg. Orasul cuprinde unitati locative, spatii de productie, birouri, hoteluri, magazine si restaurante si a costat, pana acum, 25 de milioane de euro, din totalul de 120 de milioane planificat.
Oraselul are un consum de energie cu 30% mai scazut decat unul normal, iar cele doua turbine eoliene amplasate pe doi zgarie-nori genereaza peste 10% din nevoia de electricitate a complexului. Astfel, chiria este cu 25% mai mica decat in Hamburg, iar naveta dureaza 20 de minute, relateaza Business Week.
Insa cat de viabile sunt aceste orase "verzi", se intreaba analistii. "Raspunsul la intrebarea daca este sau nu o investitie buna depinde de planurile fiecarui investitor", explica John Macomber, director la firma de consultanta Boston BuildingVision. "Cei care sunt in cautarea unui profit pe termen scurt nu vor vedea o oportunitate in aceste orase. Insa, cei care sunt de parere ca preturile pentru energie vor continua sa creasca si va fi nevoie de spatii ecologice cred ca fac o investitie buna", a adaugat e