Irina Constantziu-Vlasopol
Dupa primul razboi mondial, societatile particulare romanesti s-au confruntat cu mari greutati din cauza lipsei de fonduri, a starii precare a navelor si a imposibilitatii statului de a le finanta.
Rand pe rand, societatile Navigatia Romana, Generala Romana din Galati, Maritima din Braila si altele, si-au incetat activitatea. Doar Serviciul Maritim Roman (SMR), finantat de stat, mai avea in exploatare cateva vapoare uzate si nerentabile.
In aceste circumstante, o evolutie spectaculoasa a avut-o compania particulara de navigatie Vlasopol din Braila, infiintata in 1930 de capitanul Spiridon N. Vlasopol.
Provenit din marina militara, Spiridon Vlasopol inchiriaza de la SMR vasul "Oituz", de 5400 tone, pe care il exploateaza judicios, ajutat de un echipaj de 35 de marinari destoinici, printre care si sotia sa, Irina Constantziu-Vlasopol, careia i se eliberase livretul de marinar nr. 270/1930 de catre Capitania portului Braila.
Nascuta la Iasi, la data de 19 iunie 1900, Irina era fiica generalului de divizie Mihai Constantziu (1), care se afla pe atunci la comanda Diviziei 2 Cavalerie din Iasi.
Cu o buna pregatire in domeniul financiar-contabil, Irina Constantziu se casatoreste in 1930 cu Spiridon Vlasopol, obtine brevetul de ofiter navigant international, se imbarca cu sotul ei pe vasul "Oituz", urmand sa se ocupe si de administrarea contabilitatii companiei.
"Navigand multi ani impreuna cu sotul ei, Irina Constantziu-Vlasopol si-a imbogatit continuu cunostintele de navigatie, astronomie si conducerea navei" (2)
Condusa cu profesionalism, compania isi creeaza beneficii care-i permit sa cumpere doua cargouri - secundul fiind botezat "Moldova" - , desfasurand o activitate rodnica in Mediterana, Marea Nordului si Marea Baltica. Cu un cargou, Irina si sotul ei traverseaza Atlanticul, cuno