Sâmbătă seara, lumea se mai duce pe la terase, prin centrele vechi şi magnetice, prin cluburi, discoteci şi alte locuri de distracţie, vizibilitate, interes turistic. Artmark ne-a chemat la o licitaţie de picturi cu un conţinut monden implicit, şi nu explicit. Oferta însă a fost de un bun nivel cultural, spiritual, ba chiar şi financiar. Nu degeaba se numea de impresionism şi postimpresionism românesc. De aceea, preţurile sunt importante, referindu-se mai mult ca oricând la piaţa românească, la viitorul ei imediat.
Au fost vreo 19 nereuşite dintr-o ofertă de mai bine de 7 ori mai mare, ceea ce pentru unii ar fi un succes nemaivăzut, iar pentru alţii, un eşec ce pune pe gânduri. Nu a lipsit Grigorescu, nici Nicolae, nici Lucian. O scenă cu car cu boi urcând dinspre linia orizontului pe care o lasă în spate spre un prim-plan anticipabil, dizolvată într-o lumină de vară, s-a dat cu 50 de mii de euro, nivelul maxim al estimării anunţate. Pentru o pânză cu această semnătură, cu acest subiect şi la 28 pe 40 cm, preţul nu este impresionant, poate doar decent. Provine dintr-o colecţie ieşeană, dar undeva apare atestată şi colecţia Kessler, nu Erwin, ci Eric, un fost ambasador al Elveţiei în România despre care nu am reuşit să aflăm mare lucru.
Cu 32,5 mii de euro s-a dat o dramatică "Tătăroaică" de Tonitza, artis¬tul cel mai frecvent al momentului, cu o gamă largă de subiecte chiar în trecuta vânzare. Unde s-a dat un peisaj de Vălenii de Munte, în ulei, cu 22 de mii de euro, dar şi trandafiri de Durău cu 9 mii de euro sau o acuarelă de Mangalia, cu 3,750 de mii de euro. Culmea, şoc, nu s-a vândut un Tonitza, un braţ de gladiole pe care se cereau 15-25 de mii.
Ca în ultima zi de vară, a doua zi dimineaţa venind deluviul, sâmbăta trecută am văzut defilând, în organizarea Artmarkului, o serie de peisaje de la întâlnirea mării cu oraşele oamenilor. Un Dubrov