Subscrierile celor 22 de membri ai UNSAR, asociaţia profesională a companiilor de asigurări, au scăzut cu 6% anul trecut, până la 6,5 miliarde de lei (1,5 mld. euro), din cauza vânzărilor mai mici de poliţe auto.
Aceste date conturează destul de clar evoluţia de anul trecut a întregii pieţe de asigurări, având în vedere că membrii UNSAR deţin o cotă cumulată de peste 80% din piaţă. Industria asigurărilor a fost lovită puternic de criză, iar vânzările de poliţe scad de trei ani consecutiv.
"Motivele contracţiei pieţei sunt legate în principal de evoluţia slabă a segmentelor economice de care depinde piaţa asigurărilor, respectiv industria auto, leasing, credite bancare şi scăderea puterii de cumpărare a populaţiei. Există şi o anumită inerţie a pieţei în raport cu economia", au explicat oficialii UNSAR. Economia a înregistrat o creştere de 2,5% anul trecut după doi ani de recesiune.
Asigurările de viaţă şi-au revenit totuşi mai repede şi au raportat creşteri în ultimii doi ani, după un declin brusc în 2009. Astfel, companiile din UNSAR au subscris anul trecut prime de 1,5 miliarde de lei (345 mil. euro) din asigurări de viaţă, cu 6% mai mult decât în anul precedent. Vânzările mai mari de poliţe de viaţă din ultimii doi ani s-au datorat în bună măsură distribuţiei prin canalul bancar.
După ce în 2010 piaţa a fost susţinută de poliţele cu componentă investiţionale (unit-linked), clienţii au devenit mai conservatori anul trecut şi au cumpărat mai multe asigurări tradiţionale cu garanţii. Segmentul poliţelor tradiţionale a crescut cu 12% anul trecut, în timp ce asigurările unit-linked au scăzut cu 2,3%.
Pe asigurări generale, unde se concentrează mai mult de trei sferturi din afacerile asigurătorilor, primele subscrise au scăzut cu 9% pe parcursul anului trecut, până la 5 miliarde de lei (circa 1,2 mld. euro). Asigurările auto au dat ton