Antreprenorul român nu este pregătit pentru competiţia de pe piaţa europeană, consideră Ioan Mezei, director general Stihl România. Totodată, acesta crede că mulţi dintre cei care au afaceri în România nu sunt pragmatici.
Majoritatea antreprenorilor nu au o viziune de perspectivă asupra dezvoltării propriei afaceri şi nu ştiu regulile competitivităţii, motiv pentru care „foarte puţine firme româneşti sunt competitive la nivel regional, chiar şi naţional”, explică Ioan Mezei, director general Stihl România.
Şi acum zece ani, Mezei aprecia negativ antreprenoriatul român, considerând că omul de afaceri român „nu cunoaşte competiţia care există pe piaţa europeană”. El atrage atenţia că antreprenorul autohton îşi însuşea, uneori, meritele pentru dezvoltarea propriului business, deşi „pieţele pe care acesta activa creşteau din motive care nu i se datorau lui”.
În 2003, Ioan Mezei estima că mulţi antreprenori români „vor avea o surpriză când vor fi nevoiţi să facă faţă competiţiei europene”.
După zece ani, principiul competitivităţii continuă să fie greu de înţeles în mediul privat românesc. „Antreprenorii români trebuie să fie mai deschişi în a asimila nişte standarde de management, în a fi mai pragmatici”, subliniază directorul general Stihl România.
„Altfel spus, regulile competitivităţii pe piaţa românească se schimbă. Nu mai vorbim de mediul pe care îl aveam acum 10 sau 15 ani, ci vorbim despre unde voim să ne îndreptăm. Din păcate, rezultatele pe termen scurt nu ne încurajează. Foarte puţine firme româneşti sunt competitive la nivel regional, chiar şi naţional.”
„Lipsa brandurilor, lipsa know-how-ului, managementului deficitar şi accesul dificil la capital” se interpun, la rândul lor, în calea dezvoltării multor companii româneşti, aceşti „parametri” fiind însă bine stăpâniţi de firmele străine care ştiu să îi folosească în avantaju