Zastava, producatorul national auto al Serbiei, a avut o istorie complicata. Acum 20 de ani vindea masini in SUA si devenea subiect international de bancuri. Acum un deceniu bombele NATO au distrus cateva cladiri si au ranit muncitorii. Insa producatorul e din nou in carti, si, desi construieste "la foc mic", e curtat de cativa constructori de prim rang. Cine vrea Zastava si cum vor sarbii sa incerce reteta "Dacia - Renault", arata o analiza just-auto.
Istorie cu bancuri, decapotabile si bombe
Compania Zastava din orasul Kragujevac a fost fondata acum peste 150 de ani, ca producator de armament. Pe la 1930 producea camioane pentru armata Iugoslava, iar primul autoturism a iesit de pe liniile de asamblare in 1953. O mare parte din istoria Zastava se leaga de Fiat, mai multe modele ale italienilor fiind la originea masinilor Zastava produse si azi.
Din 1986 masinile Zastava au ajuns si in SUA, sub marca Yugo, iar cel mai ieftin model avea un pret de pornire extrem de atragator: sub 4.000 de dolari. Variantele de top erau decapotabile, aveau jante din aliaj si transmisie automata, insa marile probleme de fiabilitate au facut din Yugo subiectul preferat al glumelor, la fel cum se intampla la noi cu Lastun.
Criza din Balcani a dus, la inceputul anilor 90', la inchiderea majoritatii filialelor internationale ale Zastava, mai ales ca sanctiunile impuse fostei Iugoslavii nu mai permiteau exporturi. In 1999, fortele NATO au bombardat complexul din Kragujevac care figura ca fiind o tinta militara din cauza productiei de arme. Cateva hale au fost distruse, au fost raniti muncitori, iar productia a scazut mult.
Cele mai ieftine masini din Balcani
De la dezastrul de acum noua ani, Zastava a inceput sa-si revina iar productia a crescut treptat, chiar daca tinta de anul acesta: 18.000 de masini, este minuscula fata