"Există viaţă înainte de MBA şi după, dar niciodată în timpul programului", aceasta este una din primele "devize" pe care profesorul Bodo Schlegelmilch, decanul şcolii de afaceri WU Executive Academy din Viena, le rosteşte în faţa managerilor care vor să se înscrie la cursurile unui program de MBA. Mai în glumă, mai în serios, oboseala şi redirecţionarea timpului alocat familiei către sesiunile de studiu individual sunt adesea cel mai mare cost pe care îl plătesc executivii români care se înscriu la un astfel de program.
Pentru Raluca Raitan, 32 de ani, manager relaţii cu clienţii pe divizia de retail şi Private Banking a Bank Leumi, filiala locală a unuia dintre cele mai mari grupuri financiare israeliene, înscrierea la programul de EMBA al WU Executive Academy a avut ca obiectiv dezvoltarea abilităţilor de conducere şi progresul în carieră.
"Cel mai dificil, pe tot parcursul programului, a fost faptul că nu mi-a mai rămas deloc timp pentru viaţa personală. Însă îmi doream o solidificare a cunoştinţelor pe care le aveam şi să învăţ lucruri noi, iar în cele 14 module de program acumulezi cunoştinţe din 14 domenii diferite, care te ajută să te dezvolţi", a spus Raitan, care a câştigat în 2010 bursa în valoare de 35.000 de euro oferită de ZF împreună cu WU Executive Academy pentru a urma cursurile acestui program. Absolvenţii români de programe de MBA glumesc chiar că, în timpul programului, ajung să-i cunoască mai bine pe cei de la aeroport decât pe vecini şi că cel mai greu este să reuşească să se obişnuiască să reziste într-un ritm de viaţă foarte alert, pentru o perioadă lungă de timp, de până la doi ani. Aproape 4.000 de manageri au absolvit programe de MBA sau Executive MBA oferite pe piaţa locală de către 14 şcoli de afaceri, iar potrivit ediţiei Top MBA editată anul trecut de Ziarul Financiar, salariul mediu net al absolvenţilor este de 2.600 d